Kari Hämäläisen tavoitteena SM-rallissa viiden kärki

Kari Hämäläinen Neste Rally Finladissa heinäkuussa. Kuva: Hannu Rainamo

Ruskolainen Naantalin Seudun Urheiluautoilijoita edustava rakennusalan yrittäjä Kari Hämäläinen rentoutuu ralliharrastuksen parissa. Ralliautoilu antaa vaihtelua ja hyvää mieltä yrittäjän kiireiseen elämään. Rallista on muodostunut minulle rakas laji, kertoo Kari

Suomen MM-rallissa `18 Päijälän erikoiskokeella sattui harmittava ulosajo. Yhdeksän kilometrin kohdalla ”kiristävä oikee alas” -paikassa 140 km/h vauhdista auto lipesi ulos. Skoda R5:n moottori siirtyi ulosajossa, mistä johtuen vikalista kasvoi sen verran isoksi, että rallia ei jatkettu. Ralliautoilun SM-sarjan viimeiseen kilpailuun lähdetään nyt täysin korjatulla autolla. Uusi kori tuli tehtaalta viikolla 36. Printsportissa auto kasattiin ammattitaidolla ja todella nopealla aikataululla. Testejä on tehty ahkerasti kolmena päivänä. Torstaina 20.9. Saukkolan EK:lla ja vielä ralliviikolla keskiviikkona Keuruulla Jukojärven pätkällä ja torstaina Lopella. Auto tuntuu jälleen erinomaiselta ja rengasvaihtoehdot on testattu syksyn eri sääolosuhteisiin.

– SM TeijoTalot-rallista haemme kärkiaikoja ja tavoitteena on ajaa ehjä ralli viiden kärkeen. Reitti on perjantain metsäosuuksiltaan tuttua. Lauantain erikoiskokeet vaikuttavat nopeilta ja ne lienevät nykyisille SM-kuljettajille tuntemattomilta. Perjantain nuotituksessa niiden todellinen luonne selviää kilpailijoille, toteaa Kari.

Kakkosohjaajana Karilla toimii erittäin tarkka Risto Pietiläinen, joka on yksi Suomen kokeneimmista kartanlukijoista. Yhteistyö ja henkilökemiat toimivat autossa loistavasti niin reittiin tutustumisessa kuin erikoiskokeilla. Kari ja Risto kilpailevat Skoda R5 Fabia III Performancella eli viimeisimmällä kehitysversiolla, mitä tehtaalta saa.

SM-Ralli Turku on Karille tuttu jo vuodesta 2013, jolloin hän ajoi SM1-luokassa kokonaiskilpailun viidenneksi. Vuonna 2014 sijoitus parani jo neljänneksi. Autona näissä ralleissa oli Ford Fiesta S2000. Vuonna 2015 Turussa tuli keskeytys Ford Fiesta R5:lla. Vaihdelaatikko rikkoutui Lavamäen erikoiskokeella, Karin entisellä kotitiellä. Teknisen vian iskiessä sijoitus oli SM1-luokassa kuudes. Ralli 2016 alkoi käymisongelmilla jo ensimmäisellä erikoiskokeella. Kari osallistui kilpailuun Ford Fiesta S2000:lla ja keskeytti moottorivikaan EK 6 jälkeen sijalta 12.

Suomen mestaruussarjassa SM1 Super4 -luokassa kilpaillaan kansainvälisten luokitusten ja -sääntöjen mukaisilla S2000 ja R5 -ryhmien autoilla. Autot ovat nelivetoisia sekä moottoriltaan, alustaltaan ja voimansiirroltaan viritettyjä. Tehoa löytyy 290-380 hv ja painoa on 1200-1350 kg. Karin Skodassa on 1620 cm3 nelisylinterinen turboahdettu moottori. Suoraruiskutusmoottorista löytyy tehoa 205 kW ja maksimivääntöä 420 Nm. Uusi kampimekanismi on erityisesti suunniteltu rallikäyttöön. Korissa on ralliin suunnitellut turvakaaret. Auto on modifioitu 4×4 voimansiirrolle ja siinä on 5-vaihteinen seqventaalinen manuaalivaihteisto. Huippunopeutta löytyy 200 km/h. 

 

Teksti: Timo Kutila